Hoe breng je op Facebook de boormachine aan de man?

Lidl Nederland

Hoe breng je op Facebook de boormachine aan de man?

Lidl heeft op haar Nederlandse Facebookpagina weinig tot niets te klagen. Het organisch bereik gaat geregeld door het dak. De fans delen met de kleinste aanmoediging lief en leed met elkaar en staan als een huis achter hun merk.

Toch is er ook voor Lidl nog wel een wens op Facebook. Want heerlijke recepten, mooie verzorgingsproducten en sportleggings zijn nog altijd het meest in trek bij de Nederlandse vrouw. Lidl wilde voor haar Parkside assortiment (een hele rits aan boormachines, zagen en schuurapparaten) speciale content maken die zowel de aandacht trekt van de man als de vrouw.
  
Want, eerlijk is eerlijk: het zijn meestal de vrouwen die de spullen in de boodschappenkar leggen, maar we slaan natuurlijk twee vliegen in één klap wanneer de man des huizes de boormachine ook bovenaan zijn wishlist (boodschappenlijst) zet.
 
Doel
In verband met de verkoop van Parkside in de webshop en de doelgroep werd het al snel duidelijk dat Facebook het kanaal zou worden. Aangezien we echt een verhalenserie wilde neerzetten zou de content bestaan uit video’s in combinatie met productgerichte ads. De missie: een effectieve social media campagne ontwikkelen gebruikmakend van de juiste insights, data en content. Waarbij de doelgroep in een korte tijd wordt bereikt, betrokken en begeleid naar een (online) transactie.  

  
Content
In de video werd voor een format gekozen wat dichtbij de klant staat. Het ging hierbij om herkenbare en typisch Nederlandse situaties gerelateerd aan klussen. Waarin de doelgroep vervolgens met een knipoog verrast werd met het assortiment van Lidl Parkside. De touch & tell fase van de deze content strategie. Vervolgens werden deze kijkers getarget met ads van het Parkside assortiment, de sell fase van de strategie.
  
De doelgroep (mannelijke millennials geboren tussen 1980 en 1995) werden uiteindelijk getarget met een consistent content format. Op zichzelf staande video’s die samen een duidelijk serie vormen. Door middel van funnel (re)marketing werd de juiste doelgroep steeds opnieuw getarget met de voor hun relevante content in de vorm van carrousel ads of verkorte retargeting video ads.
 

 

Resultaten
De campagne heeft in totaal 1.027.927 personen bereikt. Het overgrote deel van dit bereik kwam vanuit de video ads in de vorm van 848.120 personen, welke de video in totaal 939.790 keer bekeken. Maar liefst 294.369 personen keken de video in zijn geheel uit. In de retargeting met carrousel ads werden vervolgens 429.180 personen bereikt waarbij 27.259 clicks gerealiseerd werden. De hoogste click through rate (CTR) werd behaald bij de doelgroep klusjesmannen. Kortom, genoeg echte mannen die willen klussen met Parkside! 😉

 

Lees ook

614 611 609 582 159 134 129 237 148 153 265 287 271 144 255 281 476 862 991 1027 1052 1115 1158 1249 1167 1158