Zullen we stoppen met engagement?

Zullen we stoppen met engagement?

Door Birgit Zuurveld
Stoppen? Dit klinkt misschien als vloeken in de kerk. Want waar we inmiddels (gelukkig) wel van de doelstelling volgers op Facebook, Instagram en YouTube zijn afgestapt, is engagement naast bereik nog altijd de meest gehoorde doelstelling in social media-land.

Bij ons op kantoor weten mijn collega’s het inmiddels wel: engagement rates doen mijn haren direct recht overeind staan. Ik krijg onmiddellijk visioenen over postings waarbij je kunt kiezen tussen een rode en een gele auto op je oprit, jam of kaas op je croissantje op zondagochtend en het taggen van je vrienden onder een gifje met een te oncharmante vrouw die veel te veel wijn uit een te groot wijnglas naar binnen giet.

Het draait niet om engagement

Maar, engagement is toch waar het allemaal om draait op social media? Ik hoor het je denken. Nee, is echter mijn hele stellige antwoord. Want is het nou echt zo dat je als bedrijf zoveel mogelijk comments onder een posting wilt hebben? Dat je zoveel mogelijk views op je video wilt hebben? Of ligt daar misschien iets anders, iets groters, aan ten grondslag?
 
Social media is inmiddels wel volwassen. We weten niet beter dan dat Facebook er is, we YouTuben er vrolijk op los en kunnen onszelf gerust een avondje vermaken met Instagram Stories. Bedrijven zien dit ook en de budgetten die opgaan aan social media worden dan ook groter en groter. We geloven allemaal in de kracht van social media en dat het kan bijdragen aan de business doelstellingen.

Betrokkenheid is het toverwoord

Ik weet dat ik een open deur intrap als ik zeg dat je als merk jezelf moet afvragen of duizenden antwoorden op de vraag over het croissantje bijdragen aan je business doelstellingen. Maar, ik geloof er wel heilig in dat we social media echt te kort doen als we blijven praten over engagement. Ik wil hier graag de term betrokkenheid voor in de plaats zetten. Want, is dat eigenlijk niet wat we willen? Content maken over ons merk, waar mensen écht in geïnteresseerd zijn en waarbij ze zich betrokken voelen? Willen we niet dat als we een mooie video maken, dat mensen zo lang mogelijk hiernaar kijken en de boodschap mee krijgen? En willen we uiteindelijk niet dat mensen ons merk steeds meer gaan waarderen om de kernwaarden die we hebben opgesteld vanuit de gedachte dat dit ons als merk uniek maakt en waarom mensen onze producten of services moeten gaan overwegen en uiteindelijk aanschaffen?

Ook Facebook gaat deze kant op

Uiteindelijk wil ieder bedrijf dat geld uitgeeft aan social media, dat dit ook bijdraagt aan de business doelstellingen. Ook Facebook ziet dit en speelt hierop in. Waarschijnlijk heb je het al gemerkt, maar een carrousel ad kan al niet meer met doelstelling engagement worden ingezet en ik heb al meerdere geruchten gehoord dat dit binnenkort voor alle advertentiecontent wordt doorgevoerd.
 
Hiermee zeg ik absoluut niet dat ik geen voorstander ben van bereik en e-commerce als social doelstellingen, maar wil ik wel graag de engagement rates uit de rapportages laten verdwijnen. Laten we social media serieus nemen, content maken die bijdraagt aan het uitdragen van de kernwaarden van een merk en deze content de doelstellingen meegeven die het verdient.

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1728 1751 1759 1766 1800 1809 1832 1866 1890 1907 1925 1939 1925