YouTube: kort, maar krachtig

YouTube: kort, maar krachtig

Door Beau van der Borst
Onze vrienden bij Google strooien geregeld met interessante termen en theorieën. De afgelopen tijd draaide alles om ‘hero, hub & hygiene’. De gouden graal als het gaat om content strategieën. Maar anno 2017 is er een ‘new kid on the block’, het trio: ‘tease, amplify & echo’!

Deze advertising-strategie focust zich op video. De manier waarop wij video’s consumeren heeft de afgelopen jaren een flinke transformatie ondergaan. Dennis Hamakers, strateeg: “Mobile heeft de manier waarop wij video’s bekijken enorm veranderd. We halen onze telefoon gemiddeld 1500 keer per week uit onze tas en broekzak, maar kijken er zelden langer op dan 30 seconden. Een merk heeft dus maar beperkt de mogelijkheid om echt impact te creëren.”

  

De kijker staat nog steeds open voor merkverhalen, alleen moet het anno 2017 wel zo effectief mogelijk. Want met één klik op de knop of scroll-beweging op het scherm en je bent als merk je publiek kwijt. Dus: ‘hook them in the first 3 seconds’. Zorg dat er direct iets in de video gebeurt, waardoor de kijker geboeid raakt. Dennis: ‘Dat gaat verder dan spelen met je canvas: maak je de video vierkant of verticaal? Wil je de kijker verbazen en nieuwsgierig maken dan speel je met stijl, point of view en inhoud. Ga zo native mogelijk. Op die manier blijft je audience kijken en voelt het ook niet als reclame. Iedere video moet onderdeel zijn van een totale storytelling strategie.”

 

YouTube springt in op deze trend met nieuwe bumper ads van zes seconden en binnenkort zal Facebook met een zelfde soort formaat komen. Drie regels voor het optimaliseren van dit soort mini-ads:

 

Houd het simpel
‘Less is more!’ Met een bumper ad heb je slechts zes seconden de tijd om je merk neer te zetten. Maak de ad ook vooral niet te creatief, de boodschap mag tenslotte niet ondersneeuwen. Als de kijker naast personages en special effects ook nog lappen tekst moet lezen kun je sowieso wel inpakken. Niet doen dus!

 

Laat je product het verhaal vertellen
Je hebt slechts zes seconden: dit betekent dat je een echte verhaallijn, productinformatie of tagline wel kunt vergeten. Laat je product daarom het verhaal vertellen: de auto die automatisch in parkeert, de vriendelijke stewardess die je aan boord helpt of een lepeltje wat door een cappuccino met een dikke laag schuim roert.

 

Tease, amplify & echo
‘And last, but certainly not least.’ Integreer de nieuwe bumper ads in je algehele video-strategie. Bijvoorbeeld als teaser voor je langere video of productlancering (tease). Zet de bumper in om je tekst of televisiecampagne verder te versterken (amplify). En gebruik ze vooral voor retargeting als een subtiele reminder of toevoeging aan je huidige campagne (echo).

 

Recente studies van Google tonen aan dat het publiek in elk geval klaar is voor de nieuwe mini-commercials. Afgelopen jaar onderzocht het bedrijf 489 bumper campagnes. 61% van de bumper ads zorgt voor een sterke stijging in brand awareness rondom de campagne. Voor de perfecte bumper ad geldt eigenlijk maar één gouden regel: houd het kort, maar krachtig!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1292 1267 1217 1184 1127 1117