You put the U in User Generated Content

You put the U in User Generated Content

Door Margo van der Laan
De kracht van User Generated Content zit hem in de U. De User, een echte klant, die content creëert en deelt over jouw product of merk - dat is heel waardevol. Dit is waarom.

UGC = a human connection
UGC geeft jouw content een ‘echte’ uitstraling. Het laat zien dat andere mensen jouw merk gebruiken en zelfs fan zijn. Het is authentiek en daardoor geloofwaardig. Een mooie aanvulling op branded content.
 
#repost
Hoe kun je meer online engagen met fans dan door ze een podium te geven? Zeker bij merken als Bourjois en Lidl zien we dat de fans dit heel leuk vinden en erg waarderen, en wij natuurlijk ook. Dat schept een band! Vooral millennials delen actief en zijn tegelijkertijd ook de doelgroep die er het meest gevoelig voor is. Onderzoek laat zien dat UGC 35% meer merkwaardig wordt bevonden door millennials dan andere media.
 
Shopping
“Oh wow, heeft iedereen ineens de iPhone Xs? Die wil ik ook!” Door te laten zien dat er (super veel) fans zijn die jouw product of dienst gebruiken en delen, stel ik mezelf onbewust de vraag: “Wil ik dat ook?”. Je kunt het eigenlijk zien als een pagina vol reviews met alleen maar positieve verhalen. Als dat geen verkoop stimuleert?! Onderzoek laat zien dat mensen na het zien van UGC 50% meer geneigd zijn om een aankoop te doen via een social kanaal. Met de Instagram Shop koppelen we User Generated Content aan de webshops van onze merken. Van inspiratie tot aankoop in enkele seconden.
 
De C staat voor…
Daarnaast is de C van Content natuurlijk een groot voordeel. Of staat de C voor Cheap? Er gaan wel uren zitten in het speuren naar en selecteren van UGC. Maar je hebt geen camera, modellen, studio, lichten en zelfs geen fotograaf nodig. Ook met een kleiner budget is UGC een goede manier om mooie content te delen. Daarnaast genereert de content van anderen een stuk organisch bereik. Let op: wel netjes toestemming vragen! Dit kan via een reactie of DM. Tip: sla de toestemming ook op (screenshot).
 
What to do?
User Generated Content ontstaat helaas niet altijd zomaar. In de beauty en fashion branche zien we dit veelal organisch ontstaan, maar verkoop jij een dienst of minder ‘shareable’ product – dan zul je (ook) zelf aan de slag moeten.
 
Praktische tips

  1. Reward / contest
    Als jij niet organisch een bak aan User Generated Content hebt voor je merk, kun je dit aanjagen door een contest te introduceren. Probeer er wel meer merkverhaal in te verwerken dan: “deel jouw foto met mijn product en win”.
  2. Hashtag
    #ShareaCoke. Wie kent deze niet? Een echte UGC campagne met een duidelijke hashtag die 360 graden zichtbaar is. Dat werkt.
  3. Influencers
    Influencers kunnen goed worden ingezet als ‘voorbeeld’. Door te laten zien dat anderen, in dit geval influencers, al over jouw merk of product posten, stimuleer je UGC.
  4. Integrate it everywhere
    Veel webshops gebruiken UGC op hun website. Why not? Met toestemming kun je de content overal integreren.
  5. Community management
    Een like is niet voldoende! Bedank je fans en ga echt de interactie aan. Nog een tip in een tip: monitoring tools zijn je beste vriend om dit goed en efficiënt te managen.

 
Ben jij benieuwd hoe UGC kan bijdragen aan jouw marketingdoelstelling? Neem contact met ons op!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1939 1925 1907 1890 1866 1832 1809 1800 1766 1759 1751 1728 1718