Werken bij Rituals? Zoek niet, Facebook zoekt jou!

Werken bij Rituals? Zoek niet, Facebook zoekt jou!

Door Steff van Dorp
Eén ding staat vast: sinds wij samenwerken met Rituals Cosmetics Benelux heeft ons kantoor nog nooit zo lekker geroken. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf werkt sinds vorig jaar met ons samen aan het tevreden houden van hun snelgroeiende community (en dit is er één: de Nederlandse en Belgische Facebookpagina tellen samen bijna 250.000 volgers!). Met ruim 500 winkels wereldwijd en een vermelding als één van de snelgroeiendste bedrijven van Nederland is er bij in dit bedrijf vaak ruimte voor nieuw talent. Daarom organiseerde Rituals het Rituals Talent Event: een event waar potentiële nieuwe werknemers een kijkje achter de schermen kunnen nemen. Aan ons de uitdaging dit event onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Hoe we dat deden?
Via social media natuurlijk!

Je hebt vast wel eens een vacature op Facebook voorbij zien komen die perfect bij je interesses en werkervaring past. Dat is uiteraard geen toeval. Vaak heb je als gebruiker in ieder geval je huidige baan of opleiding in je profiel staan. Dit, in combinatie met informatie over je leeftijd, woonplaats en interesses, zorgt ervoor dat deze posts zeer gericht kunnen worden getarget. True story.

 
Ook voor Rituals vacatures en het bijbehorende Rituals Talent Event was de keuze voor Facebook daarom snel gemaakt. We kozen voor dark posts: posts die niet op de tijdlijn geplaatst worden, maar alleen in het overzicht van de doelgroep te zien zijn. We richtten ons hierbij op woonplaats, leeftijd en relevante werkervaring- en opleiding. Daarnaast op mensen die geïnteresseerd zijn in Rituals Cosmetics en persoonlijke verzorging in het algemeen.

 
Door op deze manier te targeten wordt het mediabudget het meest effectief ingezet; Facebook filtert de kandidaten voor ons en zo bereiken we alleen de mensen die we willen bereiken. Dus ook als je niet eens op zoek was naar een nieuwe baan, wordt deze mogelijke carrièreswitch je op een presenteerblaadje aangeboden.

 

Facebook for the win

Vacatures uitzetten via social media is niets nieuws – denk aan LinkedIn met meer dan zes miljoen Nederlandse gebruikers. In 2015 was dit platform nog het meest favoriete online oriëntatiekanaal van Nederland op het gebied van vacatures, maar op dit moment verliest LinkedIn sterk aan populariteit (-6%!). Uit onderzoek blijkt dat Facebook op dit moment al de nummer 4 vacaturesite van Nederland is. In 2017 zal Facebook deze groei hoogstwaarschijnlijk optimaliseren door een sollicitatie functie te lanceren. Het idee achter deze nieuwe functie is dat bedrijven vacatures kunnen plaatsen waar potentiële kandidaten meteen op kunnen reageren via een ‘apply now!’ button. De verdere communicatie verloopt vervolgens via Messenger.

 

En, gelukt?

De campagne was een succes. We hebben in totaal ruim 95.000 potentiële kandidaten weten te bereiken waarvan bijna 5.000 (!) geïnteresseerden hebben doorgeklikt naar het event. De uiteindelijke inschrijvingen zijn allemaal via deze campagne binnengekomen en via het event zijn de openstaande vacatures inmiddels vervuld.

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1292 1267 1217 1184 1127 1117 1080 1058 1039 1017 1000 982