Twitter; wat gebeurt daar nog?

Twitter; wat gebeurt daar nog?

Door Milou Broeders
Het is het dagboek van president Trump, het platform waarop de ‘hashtag’ weer tot leven kwam en waar Trump’s #cofveve binnen no time viral ging. Maar stiekem vragen veel van ons af: ‘wat gebeurt er eigenlijk nog op Twitter?’ Verschillende mensen geven toe al tijden niet meer ingelogd te hebben en de populariteit daalt flink, maar ‘dood’ is het platform nog niet. We geven even een kleine #update.

Op de zesde plaats is geëindigd…

Instagram heeft Twitter inmiddels ingehaald en verstoten uit de top 5 van meest gebruikte social media kanalen in Nederland. In 2017 zeggen zo’n 2,6 miljoen Nederlanders gebruik te maken van Twitter, waarvan 871.000 dagelijks (Bron: Newcom). Maar de vraag is: hoe actief zijn deze gebruikers? Volgens het platform heeft namelijk 44% van de aangemaakte Twitter-accounts wereldwijd nog nooit een tweet verstuurd.

 

What’s happening?

Activiteit op Twitter zien we vooral op journalistiek gebied. Het is oud nieuws dat steeds meer social media kanalen worden ingezet voor het dagelijkse nieuws. Vooral op Twitter zien we dit veel gebeuren en zijn diverse journalisten, politiek leiders en nieuwszenders dagelijks actief om het laatste nieuws direct met de wereld te delen. Bovendien biedt het platform veel ruimte voor publieke discussies en worden ook beladen onderwerpen besproken. Zo zagen we afgelopen week helaas de hashtag #metoo trending topic worden op Twitter…

 

Live video’s

Twitter zelf zegt naast nieuws ook de focus te willen leggen op (sport) live events. Met name in de Verenigde Staten heeft Twitter samenwerkingen met sportorganisaties om events live op het kanaal te streamen. En daar verdienen ze uiteraard ook weer aan. Door middel van video-ads probeert Twitter toch weer wat inkomsten binnen te harken.

#inthemoment

Op Twitter ben je dus onder andere #inthemoment met het laatste nieuws en het live volgen van events. En waar ik zelf stiekem fan van ben: het #inthemoment volgen van tweets tijdens #bzv of #ikvertrek bijvoorbeeld. Live de uitzendingen mee kijken op televisie is toch wat leuker wanneer je de Twitterfeed ernaast houdt. Een aantal fanatieke twitteraars geeft live commentaar tijdens onder andere uitzendingen van Boer Zoekt Vrouw en Ik Vertrek. Ik zeg het je: dikke vette leestip!

 

“Hallo, spreek ik met een bedrijf?”

Ook op het gebied van klantenservice gebeurt er nog veel op Twitter. Veel consumenten gebruiken dit platform om in contact te komen met bedrijven en snel antwoord te krijgen op een vraag of klacht. Maar met de groei van chatbots op Facebook dient Twitter met grote ontwikkelingen te komen om niet wéér ingehaald te worden.

 

Er is nog hoop…

Twitter heeft nog hoop en is volop bezig met nieuwe ontwikkelingen om de gebruikers actief te houden. Onlangs besloten ze om het maximaal aantal tekens van 140 te verhogen naar 280, zodat je een wat langer verhaal kwijt kunt. De meningen zijn hier toch wat over verdeeld. Geeft dit meerwaarde aan de Twitter experience die ooit zo ‘kort en bondig’ was? Ook over de ontwikkelingen rondom (live) video bestaat de twijfel of deze wel genoeg zijn om te kunnen concurreren met andere kanalen.

 

En adverteren dan?

Jack Dorsey, de CEO van Twitter, geeft toe dat het voor adverteerders op Twitter niet altijd even makkelijk is geweest. Toch blijven ze zich op adverteerders richten en willen ze het adverteren op Twitter verbeteren. Daarnaast willen ze zoveel mogelijk ongepaste reclame voorkomen door middel van het onlangs aangekondigde ‘transparantiecentrum’. Gebruikers op Twitter kunnen hierdoor onder andere zien wie ervoor de advertentie betaald heeft en kunnen feedback geven op deze ads.

 

Oké, ze richten zich dus ook meer en meer op adverteerders. Toch blijkt uit onze ervaring dat het plaatsen van advertenties op Twitter vele malen duurder is dan op Facebook en/of Instagram en behaal je dus minder snel de gewenste resultaten. We denken dat dat voorlopig nog zo blijft en adviseren dus andere kanalen dan Twitter om je merk op te promoten.

 

Twitter is nog niet dood, maar heel springlevend ook niet. Of er een grote comeback gaat komen is de vraag. De kwartaalcijfers waren in ieder geval boven verwachting goed voor het platform! We #volgen de ontwikkelingen op de voet.

 

To be continued…

 

 

Afbeeldingen: Shutterstock.com

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1292