Social media in de VS en Europa: een wereld van verschil?

Social media in de VS en Europa: een wereld van verschil?

Door Salony Saxena
We openen deze blog met een wist-je-datje, leuk toch? Wist je dat Dorst & Lesser niet alleen actief is in de BeNeLux, maar ook internationaal voor diverse merken de social media activiteiten verzorgd? Daarbij hebben we dan ook een hoop data, insights en kennis, die we maar al te graag met jullie delen. We lichten in deze blog alvast een tipje van de sluier op door dieper te duiken in de verschillen tussen social media in de Verenigde Staten en in Europa. Lees mee en laat een nieuwe wereld voor je opengaan.

Uren achter in tijdzone, maar jaren vooruit in innovatie?
Dat ze in de VS een stapje verder staan in social media ontwikkelingen, is geen verrassing. Silicon Valley in California is nu eenmaal de thuisbasis van de meest innovatieve tech bedrijven, waaronder Facebook, Google and LinkedIn. Het is dan ook meer dan normaal dat hun innovaties als eerste op de Amerikaanse markt worden uitgerold. Denk maar aan die handige Google Home speaker (sinds 2016 te verkrijgen in de VS, maar in Nederland en België wachten we nog steeds) of de zéér interessante Pinterest advertising en e-commerce mogelijkheden waar merken in VS gretig gebruik van kunnen maken (en dat sinds 2015!).
 
Wil dat dan zeggen dat we in hier in Europa altijd enkele passen achterlopen? Helemaal niet. Zo heeft Instagram zijn laatste feature, IGTV, in juni dit jaar op globale schaal uitgerold, net zoals de lancering van Facebook Watch ook wereldwijd plaatsvond. Deze moves tonen aan hoe innovatie in social media steeds globaler wordt. Daarnaast ben je als internationale social media manager heel wat geholpen met een creatieve, ondernemende houding. Het perfecte voorbeeld: onze blog over hoe we Pinterest optimaal kunnen benutten zonder advertising!
 
Eén land, één taal, een gigantische doelgroep: sounds easy, but it isn’t
Met kantoren in Amsterdam en Brussel weten we maar al te goed dat hoewel land- of taalgrenzen in Europa soms op een steenworp afstand liggen, ze grote verschillen kunnen teweegbrengen. Dit van strategie tot gelokaliseerde content tot aangepaste copy. In de VS ligt dat nu net anders: hoewel de VS een enorme oppervlakte bestrijkt, zijn staatsgrenzen geen definitieve afbakeningen voor content. Lokale activaties buiten beschouwing gelaten, volstaat één contentkalender met inhakers op feestdagen op Fourth of July, Labor Day of Thanksgiving. En ook qua taal bereik je met Engels miljoenen social media gebruikers in één klap.
 
Heerlijk eenvoudig, toch? Ja, behalve één struikelpunt. Die miljoenen gebruikers vormen geen uniforme doelgroep. De VS is een smeltkroes van nationaliteiten, culturen en etniciteiten. Hoewel we daar in Nederland wel wat van kennen, is het voor het Amerikaanse publiek net wat belangrijker hier rekening mee te houden. Culturele gevoeligheden en een ontvlambaar politiek klimaat maken namelijk dat je net wat alerter moet zijn bij het opstellen van een content kalender of het verzorgen van webcare.
 
Obstakels, verschillen of vertragingen: challenge accepted
De bovengenoemde verschillen verplichten een social media manager bijna dagelijks om scherp en waakzaam te blijven. En dit vinden we juist positief. Met zulke diverse doelgroepen in de VS en de occasionele hindernis in Europa sta je voor een ware globale uitdaging. Gewapend met de juiste inzichten, kennis en voldoende creativiteit, gaan wij die uitdaging graag aan voor huidige én toekomstige klanten. Zoals de Amerikanen zouden zeggen: the sky is the limit. En dat hoef je ons geen twee keer te vertellen!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1766 1759 1751 1728 1718 1712