Social media à la 2019

Social media à la 2019

Door Maud Olieslagers
December is misschien wel mijn favoriete maand. Ook al zijn de dagen kort en de temperaturen laag: de maand staat in het teken van borrels, gezelligheid en sfeer. Maar december is ook een maand om bij dingen stil te staan en vooruit te kijken, wat hebben we bereikt dit jaar en wat gaat 2019 ons brengen? Vooral over dat laatste speculeren we veel op kantoor: wat gaan de social media kanalen in 2019 doen? En welke ontwikkelingen verwachten we? Omdat december ook een maand is van de lijstjes (lees: horoscopen, verlanglijsten, lijstjes met goede voornemens) wil ik graag in stijl blijven: dit zijn volgens ons de zes social media trends voor aankomend jaar.

Stories, stories en nog meer stories
Door Snapchat maakten we kennis met het principe van een ‘Story’. Maar eigenlijk zijn we het pas echt massaal gaan omarmen sinds Instagram in 2016 begon met Instagram Stories. Hierdoor heeft de populariteit van deze ephemeral content een enorme vlucht genomen. Zo sterk dat afgelopen juni het aantal dagelijkse gebruikers van Instagram Stories over de 400 miljoen ging. En niet alleen op Instagram zien we het gebruik van Stories terug komen. Op bijna elk sociaal platform kun je Stories plaatsen. Zo kunnen we al een tijdje een WhatsApp Status delen, een story plaatsen op Facebook, kondigde YouTube afgelopen maand de uitrol van Stories aan (mits je meer dan 10K abonnees hebt) en test LinkedIn ook met, je raadt het al, Stories.
 
Onze verwachting is dat de verschuiving van feed content naar Story content alleen maar groter gaat worden. We zien het bereik al verschuiven op Instagram. En als we heel eerlijk zijn, checken we zelf ook meer de Stories in plaats van dat we ellendig lang naar beneden scrollen. Dus wat plaats je op 1 januari? Nee, niet een foto om iedereen de beste wensen te geven: een Story! En vergeet dan niet een leuke vuurwerk of champagne sticker toe te voegen hé?
 
A channel to watch: Pinterest
De afgelopen paar jaren zien we een ruime groei in het gebruik van Pinterest en steeds meer bedrijven zien de meerwaarde van dit kanaal in. We like it! Wij verwachten een nog forsere toename van het Pinterest gebruik in 2019. Zeker aangezien we vanaf Q1 eindelijk kunnen gaan adverteren (ja, dat is voor ons een langgekoesterde wens) waardoor het voor bedrijven aantrekkelijker wordt om te gaan pinnen. Zeker met het oog op e-commerce is Pinterest een mooi kanaal. De gebruikers zijn op zoek naar inspiratie, hoe ideaal als ze jouw kerstjurk dan met één druk op de knop vanuit Pinterest kunnen kopen? Dus ja, Pinterest gaat meedoen met de grote jongens volgend jaar.
 
Van engagement naar betrokkenheid naar conversie
Birgit schreef al een blog (oké, betoog 😉) over engagement en betrokkenheid. We verwachten dat in 2019 engagement minder belangrijk gaat worden voor Facebook en dat betrokkenheid the key thing is. Maar daar moeten we een andere doelstelling aan toevoegen: conversie. Social media platformen zijn al lang niet meer alleen leuke apps of websites waarop je plaatjes deelt of je vrienden op de hoogte houdt over wat je vandaag gegeten hebt. Nee, we kunnen het niet langer ontkennen: social is een e-commerce kanaal. Instagram Shopping is hierin een grote doorbraak geweest, waarbij je de producten op je foto’s kan taggen, maar ook de ‘swipe-up’ functies spelen hierbij een grote rol. Het wordt voor de consument steeds makkelijker om, zonder zijn of haar favoriete social media kanaal te verlaten, alle kerstinkopen te doen.
 
Meer gebruik van direct message door bedrijven
Handen omhoog wie nog steeds dagelijks tientallen reclamemailtjes binnen krijgt! 🙋🏽‍Waar we het in onze inbox gewend zijn, is dit op WhatsApp en Facebook Messenger nog niet het geval. Maar dit gaat veranderen in 2019. We gebruiken al jaren direct messaging apps om contact te onderhouden met onze directe kring, maar ook voor bedrijven bieden deze apps steeds meer kansen. Zo zien we steeds meer advertentiemogelijkheden, gebruiken veel bedrijven WhatsApp al als officieel klantenservice-kanaal en kun je jezelf op de eerste bedrijven ‘abonneren’ op WhatsApp. Ja inderdaad, net als de nieuwsbrief in je inbox, maar dan in een WhatsApp berichtje. De tijd dat deze vormen van communicatie alleen bestemd waren voor consumenten is nu écht voorbij.
 
Voice
In Nederland is sinds oktober eindelijk de Google Home te koop (met de Nederlandse taal). Dat voice de afgelopen jaren steeds populairder is geworden weten we ondertussen wel. Maar buiten spraakmemo’s op WhatsApp heeft het tot dusver nog niet heel veel impact gehad op social media. It’s about to change in 2019! Nu de home assistances steeds makkelijker, beter en goedkoper verkrijgbaar zijn zal het ook gebruikelijker worden in ons dagelijks leven, zo ook op social. Waarbij reacties nu nog louter getypt kunnen worden, verwachten we hierin een verschuiving in 2019. LinkedIn heeft voice comments al aangekondigd en aangezien de social media kanalen elkaar graag kopiëren is het slechts een kwestie van tijd tot we op elk social platform met voice aan de slag kunnen.
 
Alles-in-1
Klinkt bij jou nu ook gelijk het nummer van Nielson in je hoofd (Beauty & The Brains)? Helaas is Nielson niet het onderwerp van mijn laatste voorspelling voor 2019. Tot slot verwacht ik dat onze Mark (Zuckerberg) het Chinese WeChat achterna gaat en ervoor zorgt dat de gebruikers al hun zaken in één app kan gaan regelen. Zo kondigde Facebook dit jaar al Facebook dating aan, testen ze met Facebook Payments en kent de app vele trucjes om ervoor te zorgen dat je op het platform blijft in plaats van het te verlaten (door bijvoorbeeld native video voorrang te geven en dankzij canvas ads). Want hoe langer jij op het platform zit, hoe meer data Facebook kan vergaren en hoe beter ze gerichte advertenties kunnen verkopen. Voor volgend jaar is de verwachting dus dat Facebook en Instagram meer gaan lijken op WeChat, met toevoeging van allerlei functies. Dus als je nu nog grapt dat het wel heel chill zou zijn als je die pizza die je net op Instagram zag gelijk kan bestellen via Deliveroo? Kijk maar uit, volgend jaar kan het.
 
Wat denk jij dat er staat te gebeuren met social media in 2019? We zijn heel benieuwd. Zin om samen eens de toekomstplannen te bespreken? We hebben hele lekkere cappuccino op kantoor, die staat altijd klaar!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1728 1751 1759 1766 1800 1809 1832 1866 1890 1907 1925 1939 2513 2487 2477 2452 2442 2439 2419 2414 2387 2349 2340 2334 2303 2296 2274 2250 2229 2215 2202 2189 2165 2127 2120 2112 2102 2086 2065 2070 2050 2033 2019 2005 1972 1966 1947 1939