Pinterest wekt onze interest

Pinterest wekt onze interest

Door Milou Broeders
Heel nieuw en onbekend is het kanaal niet, maar Pinterest wordt door veel merken nog vergeten. Waarom eigenlijk? Het aantal gebruikers is in het afgelopen half jaar met ruim 25 miljoen gestegen en qua adverteren is er ook steeds meer mogelijk. Dus, tijd voor een klein blogje over Pinterest. Daarom.

Vroeger knipte ik allerlei plaatjes uit tijdschriften. Prik! Een punaise erin en ik had een prikbord vol inspiratie. Vakantiebestemmingen waar ik van droomde, die mooie sneakers waar ik van droomde en Leonardo Dicaprio waar ik óók van droomde. Het verzamelen van inspirerende plaatjes doe ik nog steeds. Nu niet meer met een schaar, maar met digitale punaises. Pinterest, waarom is dit kanaal zo interesting?

 

Meer, meer, meer!

Net als ik gebruiken steeds meer mensen deze digitale knipselmap. Onlangs werd bekend dat Pinterest wereldwijd 175 miljoen actieve gebruikers telt en met inmiddels 2,4 miljoen gebruikers in Nederland is het ook hier één van de snelst groeiende kanalen. Do-It-Yourself raamdecoratie met een hoelahoep, recepten voor lactosevrije crème brulée; wat je ook zoekt, je vindt het op Pinterest. Meer gebruikers betekent namelijk meer pins, meer ideeën en daarom ook steeds meer mogelijkheden voor merken.

 

Merken worden gehoord

Gebruikers zijn op dit kanaal vooral op zoek naar ideeën en willen zich laten inspireren. Foto’s van vrienden hoeven ze er niet te zien; users staan juist op Pinterest open voor content geplaatst door merken. Ze zijn op zoek naar inspiratie en er is een grote kans dat ze iets gaan doen met de gevonden ideeën. Meer dan de helft van de gebruikers zegt Pinterest te gebruiken om te shoppen. Hallo, potentiële kopers!

 

Die schoenen. Waar zijn die van?

En die potentiële kopers, daar speelt Pinterest op in. Intussen zijn er steeds meer mogelijkheden om te adverteren en worden zoekfuncties geoptimaliseerd. Ik ben zelf fan van de Pinterest Lens functie, waarmee je kunt zoeken op basis van objecten. Zie je iemand op straat met mooie schoenen? Richt met de Pinterest Lens op de schoenen en Pinterest zoekt voor jou naar dezelfde exemplaren en gerelateerde pins. (Oké, ook best grappig om de Lens op een collega te richten en te zien wat dat voor resultaten oplevert.)

 

 

Want it? Pin it, buy it, have it!

Meteen kopen? Dat kan tegenwoordig! Zelfs zonder Pinterest te verlaten. Dankzij Buyable Pins voeg je jouw gepinde items toe aan je winkelwagen, reken je direct af en is de bestelling rond. Want it? Pin it. Buy it. Have it! Helaas nog niet echt uitgerold in Nederland, maar dat zal vast niet lang meer duren.
 
Waarschijnlijk ga je binnenkort ook steeds meer fashion of interieur pins tegenkomen met blauwe cirkels in beeld. Dat is de nieuwe Shop The Look functie. Door op de cirkels te klikken gelinkt aan de verschillende items in beeld, zoekt Pinterest voor jou naar Buyable Pins van dezelfde items of naar voorwerpen in dezelfde stijl. Klik, klik en die outfit is binnen!
 

 

Maar wil Instagram ook niet zoiets doen?

Instagram introduceerde onlangs ‘Instagram Collecties’  waarbij je collecties met inspirerende afbeeldingen in thema’s kunt opslaan. ‘Interieur’ bijvoorbeeld of ‘droomvakanties’. Hé, waar doet dat ons aan denken? Juist. Instagram lijkt in bepaalde functies Pinterest te kopiëren en wil merken ook meer opties bieden om de consument direct een aankoop te laten doen. Maar Pinterest blijft niet achter. We zien het kanaal groeien in het aantal gebruikers én in mogelijkheden die voor zowel merk als consument interessant zijn. Bovendien is de viraliteit van een pin veel hoger dan een Instagram post. Zo’n 80 procent van de pins op Pinterest zijn repins; bijna alleen maar gedeelde content dus. Pin-pin, win-win!

 

Pinteressant, toch?

Pinterest, een awareness kanaal waarbij je de consument de gehele sales funnel kunt laten doorlopen. Van inspiratie tot aankoop in een paar klikken. Dat maakt deze digitale knipselmap toch iets interessanter dan het prikbord dat ik vroeger had. Misschien had ik Leonardo dan wel kunnen kopen…

 

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 1000 982 901