Pinterest: social media kanaal of e-commerceplatform?

Pinterest: social media kanaal of e-commerceplatform?

Door Salony Saxena
Deze week komt het platform Pinterest aan bod in dit blog. Je weet wel, dat social media kanaal dat bijna uitsluitend gewijd lijkt te zijn aan plaatjes van droombruiloften, prachtige interieurs en gezonde receptjes. Maar daarmee is niet alles gezegd over het kanaal. Met ongeveer 200 miljoen actieve gebruikers maandelijks, die bestaan uit een koopkrachtige mix van millennials en generatie X, vinden wij dat Pinterest een volwaardige plek verdient in een social media content strategie.

Inspiratiebron én e-commerceplatform
Wat maakt Pinterest nu juist zo aantrekkelijk voor een merk? Het antwoord schuilt in hoe het kanaal gebruikt wordt. Terwijl je als gebruiker op Instagram eerder eigen content zal delen, gaan Pinterest users net op zoek naar andermans content, dit in de vorm van Pins. Deze Pins worden ofwel bewaard ter inspiratie, ofwel worden ze gretig toegevoegd aan een visuele shopping lijst en daadwerkelijk geshopt. Inspiratie zoekmachine en e-commerceplatform, dat zijn twee vliegen in één klap!
 
Mocht je twijfelen of het e-comgehalte van Pinterest wel degelijk hoger ligt dan dat van andere social media platforms: de cijfers liegen er niet om. Volgens statistieken van Pinterest heeft 87% van Pinterest gebruikers iets aangekocht vanwege content van het kanaal* en heeft de helft van users een aankoop gedaan via een zogenaamde ‘Promoted Pin’**. Het kanaal heeft dan ook uitgebreide advertentiemogelijkheden met enerzijds die Promoted Pins (gesponsorde content) en anderzijds ‘Buyable Pins’ waarmee gebruikers het platform zelfs niet meer hoeven te verlaten voor een aankoop. Vervolgens kan je als merk dan nog eens de dubbele knaller van een Promoted Buyable Pin inzetten. Klinkt goed, toch?
 
English only, please
Tot zover lijkt Pinterest wel het gedroomde kanaal te zijn, voor marketeers alsook social media managers. Eén minpuntje echter: advertising via Pinterest is momenteel enkel beschikbaar in Engelstalige landen zoals de VS, de UK, Canada en Australië. Jammer genoeg is de lanceringsdatum voor Nederland en België nog niet bekend, maar als social media pioniers laten we ons natuurlijk niet kennen. Wij lichten graag nog even toe waarom Pinterest ook zonder advertising relevant is voor een social contentstrategie (en wees er maar zeker van dat wij er als de kippen bij zijn wanneer die Pinterest Ads Manager eindelijk beschikbaar is)!
 

 
Geen advertising, geen interesse? Nee, hoor!
Hier bij Dorst & Lesser zijn we unaniem akkoord: Pinterest is hip, hot en happening. Naast de mogelijkheid om gebruikers te inspireren met je content en producten, bewijzen de cijfers dat Pinterest een overtuigende factor is in het aankoopproces van vele mensen. Maar wat heb je als merk aan het kanaal zonder die mooie advertising en e-commerce features? Wel, toch nog een heleboel. Stel jezelf namelijk de vraag hoe Pinterest een rol kan spelen bij het bereiken van strategische social doelstellingen. Hoewel het kanaal in het buitenland steeds meer evolueert naar rechtstreekse verkoop, is de toegevoegde waarde van Pinterest hier in de Benelux op het gebied van brand awareness, credibility en traffic niet te onderschatten – zeker niet met ongeveer 2,4 miljoen Nederlandse gebruikers en meer dan 380.000 actieve pinners per dag!
 
Ben je geïntrigeerd door de mogelijkheden van Pinterest voor jouw merk of bedrijf, maar weet je niet goed waar te beginnen? Geen zorgen. Met een team van ervaren pinners en scrollers biedt Dorst & Lesser graag een helpende hand. Van het bedenken van een Pinterest-strategie tot het plaatsen en (binnenkort) het promoten van pins: we’ve got this, dus aarzel niet om contact met ons op te nemen!
 
Bronnen:
* https://business.pinterest.com/en/blog/shoppers-use-pinterest-to-guide-their-decisions
** https://business.pinterest.com/en/audience-demographics-user-stats

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1689 1645 1626