Wat je moet weten over hebberigheid en Facebook advertising

Wat je moet weten over hebberigheid en Facebook advertising

Door Birgit Zuurveld
Meer is niet altijd beter. Dat weten we. Toch laten we ons geregeld door de grootsheid van advertising op Facebook meeslepen. Want, is (bijna) iedereen te bereiken via een Facebook ad? Ja. Maar vergeten we hierbij soms niet het doel van wat we eigenlijk allemaal aan het doen zijn?

Wist je dat maar 10% van alle content op Facebook videocontent is? En dat terwijl we met video veel meer mensen kunnen bereiken… Iets met stand out from the crowd, waarvan we toch allemaal weten hoe belangrijk dit is om op te vallen in de massale content-stromen die Facebook iedere gebruiker aanbiedt. Daarnaast weten we ook allemaal dat adverteren met videocontent een feestje is. De doelstellingen van je klant behalen is een koud kunstje.

Zet jij een video weg als CPM of CPV campagne?

 
Maar wat is die doelstelling eigenlijk van een video? Heel vaak worden video’s weggezet in een CPM campagne. Kan. Bereik realiseren met een video is goedkoop en daarmee vaak effectief. Maar is het echt effectief? Realiseer je ten eerste dat veel mensen de autoplay functie van Facebook aan hebben staan, waardoor video’s automatisch afspelen. En ten tweede, is zoveel mogelijk bereik realiseren echt dat wat je wilt met je video?
 
Kunnen we niet veel beter optimaliseren op views? Je optimaliseert dan op mensen die naar de video kijken (of in ieder geval een gedeelte van de video bekijken) in plaats van op impressies. Daar heb je toch die mooie video niet voor gemaakt? Wil je het helemaal goed doen, optimaliseer dan nog even handmatig op 10 seconde views, dan weet je helemaal zeker dat je dat videoteam niet voor niets aan het werk hebt gezet.

20% van de mensen zorgen voor 80% van de kliks

 

In het verlengde hiervan nog een weetje. Wist je dat 20% van de mensen die op Facebook ads klikken, zorgen voor 80% van het totale aantal kliks. Niet helemaal onbekend bij velen onder ons denk ik. Maar als je dit weet, waarom zou je dan nog een CPC campagne draaien op Facebook? Want is je doel echt mensen op je website te laten klikken? Of is je doel om die mensen daar ook iets te laten doen? Dat hoeft geen grote actie te zijn, kan natuurlijk wel, maar ook het lezen van meer content is een conversie waarop je kunt optimaliseren.
 
Hoe dat werkt? Je geeft Facebook een eindpunt mee, waarbij Facebook stopt met optimaliseren op kliks naar de website (die we uiteraard eerst nodig hebben om een conversie te kunnen maken en meten). Dit kan een aantal kliks zijn, conversies of looptijd van de campagne. Na het behalen van één van deze doelen zal Facebook overgaan op optimalisatie op de conversie die je hebt meegegeven aan de campagne.
 
Dit zijn slechts twee voorbeelden van de ontelbare mogelijkheden die Facebook advertising kent om je content optimaal bij jouw doelgroep weg te zetten. Maar duidelijk mag zijn dat meer dus niet altijd beter is. En ook al loert hebberigheid om de hoek bij onze grote vriend Facebook, denk altijd goed na over wat je wilt bereiken met je inzet van je Facebook budget.

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1184