Kunst op social media? Schilderijen aan het woord!

Kunst op social media? Schilderijen aan het woord!

Door Beau van der Borst
Of het nu gaat om graafmachines, bitterballen, hotelketens, auto’s of vliegtuigen; Dorst & Lesser laat zich graag uitdagen door verschillende merken, merkverhalen en producten. Het diverse klantenpakket maakt dat het werk elke dag weer bomvol afwisseling en inspiratie zit.

Het strategie team stond dan ook direct te trappelen toen het Joods Historisch Museum aanklopte voor een content aanvraag. Bij woorden als ‘fauvisme’ en ‘surrealisme’ gaat er niet direct bij iedereen een belletje rinkelen. Gelukkig heeft het strategie team ook wat cultuur diploma’s onder de gordel zitten.

 

Het doel: de doelgroep door middel van social media content laten inzien dat het Joods Historisch Museum buiten geschiedenis over het jodendom ook wisselende tentoonstellingen en uitgebreide kunstcollecties toont; inclusief ingewikkelde kunsttermen en stromingen.

 

 

Geen koud kunstje
Margo werkt als client manager op het account: “Het is best een kunst (ha-ha) om de indrukwekkende schilderijen uit zo’n bijzondere tijd te verwerken in een social strategie. We wilden de beelden voor zich laten spreken en door vragen te stellen engagement realiseren. De doelgroep (mannen en vrouwen in de leeftijd 45 t/m 64 wonend in de Randstad) is goed te bereiken via Facebook. We hebben ervoor gekozen om vooral de beelden het verhaal te laten vertellen in video’s, carrousels en een canvas. De muziek hierbij speelde ook een grote rol, bij de eerste video werden hier veel vragen over gesteld – het nummer viel in de smaak.”

 

Community manager Steff mocht haar kunstkennis voor deze klus even afstoffen. “Heel leuk om mij te verdiepen in het Joods Historisch Museum, de tentoonstelling en de kunstenaars voor dit project. Omdat er in veel kunstwerken echt terug te zien is dat de makers in een hele heftige periode hebben geleefd vond ik het belangrijk om dit ook te benadrukken in de content die wij hebben gemaakt.”

 

 

De strategie
Met deze content bood het Joods Historisch Museum de doelgroep inhoudelijke posts met een twist. Dit droeg mede bij aan het succes van de content. Margo: “De beelden spraken voor zich, maar door de juiste targeting hebben we fantastische resultaten behaald. We hebben ons gericht op de doelgroep met interesse in kunst(geschiedenis), cultuur, het Jodendom etc. Om de doelgroep uit te breiden hebben we gebruik gemaakt van look-a-like audiences.”

 

De eerste resultaten
Op dit moment loopt de campagne nog steeds en de eerste resultaten zijn veelbelovend. De campagne heeft tot nu toe een bereik van 230.339 mensen gerealiseerd. Waarbij ruim 60% van deze personen boven de 45 jaar of ouder is. Daarnaast riep de content veel positieve reacties op als: “Waar is deze tentoonstelling? Ik wil hem zien. Zo mooi, het raakt me!” “Een prachtige en verrassende tentoonstelling in een indrukwekkend museum.”

 

De klant
“Wij hebben Dorst & Lesser gevraagd het verhaal van onze nieuwste tentoonstelling te vertalen naar onze doelgroep via Facebook. Gezien het onderwerp was dit niet de meest makkelijke opdracht. Toch kregen wij vrij snel een creatief voorstel dat geheel in lijn lag met onze wensen. De campagne is daarbij heel goed gevallen bij het publiek en wij zijn heel blij met de resultaten. Voor herhaling vatbaar wat ons betreft!” aldus Barbara Reuten en Denie Kasan van het Joods Cultureel Kwartier.

 

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1217