Kijken, kijken, klikken en kopen!

Kijken, kijken, klikken en kopen!

Door Beau van der Borst
De tijden van slenteren van winkel naar winkel zijn voorbij. Je hoeft niet langer urenlang met zware tassen aan je arm in de rekken te wroeten en vervolgens een zenuwinzinking te krijgen van het licht in de paskamers. Welkom in het tijdperk van de webshop!

De afgelopen zes jaar steeg het marktaandeel van webshops met ruim 85%. Of het nu gaat om een nieuwe handtas, boormachine of snorkelset: klik een paar keer met je muis en het ligt binnen no-time bij je op de deurmat. Ook sociale media spelen in op deze ontwikkeling. Waar Facebook en Instagram mensen in eerste instantie inspireerden en consumenten vervolgens via een link (in de bio) het product konden aanschaffen, wordt er nu zoveel mogelijk gewerkt naar een one-step-checkout.

 

Webshops streven ernaar de consument zo snel mogelijk bij de uitgang te krijgen, het liefst met een bomvol mandje. Vervolgens is het belangrijk dat de klant in een handomdraai kan afrekenen. Geen extra kosten, geen registratie, niet eindeloos doorklikken en dan is de kans het grootst dat de kassa gaat rinkelen.

Via Facebook doorklikken naar een webshop of op Instagram eerst terug scrollen naar de link in de bio is dus eigenlijk een no-go. Want de internetgebruiker is lui en snel afgeleid. Facebook speelt hier handig op in met de Facebook shop section. Een apart tabblad waarop merken en bedrijven direct hun producten kunnen verkopen. Je blijft dus in de omgeving van Facebook wat betekent dat de pagina snel laadt en je binnen no-time het artikel kan afrekenen.

 

Kanalen als Instagram en Pinterest kunnen natuurlijk niet achterblijven. Op Instagram zijn producten inmiddels ‘shopable’ en ook op Pinterest kun je die prachtige design eettafel nu niet alleen ‘pinnen’, maar ook bestellen. Voor merken met een eigen webshop zijn de mogelijkheden inmiddels eindeloos. Bovendien kunnen merken met behulp van deze platformen niet alleen zien hoe vaak het product bekeken is, maar ook hoeveel sales een post daadwerkelijk heeft opgeleverd.


Social media verandert op deze manier langzaam in een vertakking van e-commerce. Waarbij merken twee dingen niet uit het oog mogen verliezen: het doel en de doelgroep op het kanaal. Op Instagram verwacht men geen reclamefolders en probeer een handtas op Pinterest niet met een saaie stockfoto te verkopen. Voor de rest zijn de mogelijkheden eindeloos!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1058