Instagram Stories vs. Snapchat

Instagram Stories vs. Snapchat

Door Birgit Zuurveld
Instagram Stories of Snapchat? Wat moet je nou als merk? Allebei? Of toch een keuze?

 

Ligt het aan mij of is er op dit moment toch echt veel meer te doen op Instagram Stories? Op zich natuurlijk ook geen verrassende keuze. Waar we nog steeds wachten op de mogelijkheden om te gaan adverteren op Snapchat, maken we al gretig gebruik van de advertenties binnen Instagram. Met deze mogelijkheden, en uiteraard hele mooie content, hebben we inmiddels hele schare aan volgers opgebouwd op onze merk-accounts op Instagram. Op het moment dat we dus een Instagram Story maken, hebben we direct een groot publiek.

 

Dat een groot publiek niet altijd beter is, daar ben ik een groot voorvechter van, maar voor veel merken is het publiek op Instagram natuurlijk interessanter dan op Snapchat. Koopt de jonge doelgroep op dit social kanaal al jouw producten? Of is die doelgroep nog drukker bezig met hele andere dingen, zoals ik noem maar even wat, highschool lovers. Waarschijnlijk wel. Maar vergeet niet de invloed die je als merk al wel op deze doelgroep kunt uitoefenen, door op een natuurlijke manier binnen te dringen in hun leven via Snapchat, absoluut niet.

 

Maar hoe meten we die invloed dan? Instagram is nu gelukkig hier wat stappen in aan het zetten, want heel eerlijk maken de kanalen het ons maar knap lastig. Handmatig tellen, daar houden we niet zo van, dus maken jullie ons blij in 2017?

 

En dan moeten we het natuurlijk toch ook even hebben over de filters. Want daar blijft Snapchat de absolute koning. Het is iedere keer weer een feestje om een filtertje over je fotootjes heen te gooien.

 

Moeten we dan wel een keuze maken? Liever niet natuurlijk, maar soms is een keuze maken het meest krachtige wat er is. Doelgroep en merkverhaal zijn dan wat mij betreft de belangrijkste doorslaggevende factoren. Want wat doe je op een kanaal, waar je doelgroep niet is of waar je op dit moment nog niet in staat bent om ze aan te spreken, omdat je verhaal nog niet sterk genoeg is voor deze jonge, kritische doelgroep?

Lees ook

151 1939 1925 1907 1890 1866 1832 1809 1800 1766 1759 1751 1728 1718 1712 1701 1689 1645 1626 1612 1601 1596 1559 1530 1479 1470 1417 1410 1342 1292 1267 1217 1184 1127 1117 1080 1058 1039 1017 1000 982 901 892 877 784 792 752 727 705 556 616 292 643 296 451 151