Instagram Stories of Snapchat? Wat moet je nou als merk? Allebei? Of toch een keuze?
Ligt het aan mij of is er op dit moment toch echt veel meer te doen op Instagram Stories? Op zich natuurlijk ook geen verrassende keuze. Waar we nog steeds wachten op de mogelijkheden om te gaan adverteren op Snapchat, maken we al gretig gebruik van de advertenties binnen Instagram. Met deze mogelijkheden, en uiteraard hele mooie content, hebben we inmiddels hele schare aan volgers opgebouwd op onze merk-accounts op Instagram. Op het moment dat we dus een Instagram Story maken, hebben we direct een groot publiek.
Dat een groot publiek niet altijd beter is, daar ben ik een groot voorvechter van, maar voor veel merken is het publiek op Instagram natuurlijk interessanter dan op Snapchat. Koopt de jonge doelgroep op dit social kanaal al jouw producten? Of is die doelgroep nog drukker bezig met hele andere dingen, zoals ik noem maar even wat, highschool lovers. Waarschijnlijk wel. Maar vergeet niet de invloed die je als merk al wel op deze doelgroep kunt uitoefenen, door op een natuurlijke manier binnen te dringen in hun leven via Snapchat, absoluut niet.
Maar hoe meten we die invloed dan? Instagram is nu gelukkig hier wat stappen in aan het zetten, want heel eerlijk maken de kanalen het ons maar knap lastig. Handmatig tellen, daar houden we niet zo van, dus maken jullie ons blij in 2017?
En dan moeten we het natuurlijk toch ook even hebben over de filters. Want daar blijft Snapchat de absolute koning. Het is iedere keer weer een feestje om een filtertje over je fotootjes heen te gooien.
Moeten we dan wel een keuze maken? Liever niet natuurlijk, maar soms is een keuze maken het meest krachtige wat er is. Doelgroep en merkverhaal zijn dan wat mij betreft de belangrijkste doorslaggevende factoren. Want wat doe je op een kanaal, waar je doelgroep niet is of waar je op dit moment nog niet in staat bent om ze aan te spreken, omdat je verhaal nog niet sterk genoeg is voor deze jonge, kritische doelgroep?