Facebook Live vs. Instagram Live: what to choose?

Facebook Live vs. Instagram Live: what to choose?

Door Lidian Reuvekamp
It has arrived! Instagram was al een tijdje aan het teasen met haar live-functie, maar nu is deze dan eindelijk internationaal uitgerold. De nieuwe feature was vorige week direct favoriet bij vloggend Nederland - tja, er gaat natuurlijk niets boven live een kopje thee drinken met je favoriete vlogger ;-). Maar voor ons als social media bureau ontstaat natuurlijk ook direct de vraag: wat betekent dit voor onze merken en het social media landschap?

Even eerlijk, ‘live’ is niets nieuws. Facebook en Snapchat gingen Instagram al voor. Op deze kanalen zagen we al live-streams van events, modeshows, behind the scenes materiaal en Q&A sessies. Live biedt merken de mogelijkheid om direct in verbinding te staan met hun doelgroep. Interactie is daarbij key! Zo gaven wij met de Transavia Birthdeals-show vliegtickets weg in een Facebook Live quiz-uitzending (zie de case hier) en hielpen we de Rituals community met een Live Q&A-sessie over positiviteit.

 

De keuze is inmiddels reuze..

Daardoor ontstaat natuurlijk de vraag, wat kies ik als merk, Facebook Live of Instagram Live? Onderstaand dus even wat voor- en nadelen op een rijtje.

 

Op Instagram verdwijnt je live video nadat hij is beëindigd, in tegenstelling tot Facebook die je video’s juist bewaart. Hier ligt ook gelijk de kracht van Instagram; het is 100% spontaan, in het moment en laagdrempelig, want ‘ach, het is zo toch weer weg’. Het brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. Je hebt maar één moment om je doelgroep te vangen – timing is dus cruciaal.

 

Bij Facebook Live kun je de video’s dus eindeloos herhalen en extra pushen met mediabudget. Echter verdwijnt de belangrijkste functionaliteit van live op dit moment ook – het is namelijk niet meer live #inkopper; de interactie met de inhoud van de video zelf is niet meer mogelijk. Wel biedt Facebook de mogelijkheid om je fans te herinneren dat je binnenkort live gaat, door je live-gang alvast in te plannen. Op deze manier ontvangt je doelgroep alvast een reminder: heads up, we gaan live!

Uit onderzoeken blijkt dat de engagement van merken op Instagram 10 keer (!) hoger ligt dan op Facebook. Dus wat wil je als merk: sterke betrokkenheid of een groot publiek?

Daarnaast blijven de gebruikersaantallen van Instagram ook nog achter op die van Facebook (3,2 miljoen vs. 10,4 miljoen in Nederland). De vijver waar je als merk in vist is dus groter en samen met de voorrang die Facebook geeft aan live-content genereer je sneller een groot organisch bereik. Echter, uit onderzoeken blijkt dat de engagement van merken op Instagram 10 keer (!) hoger ligt dan op Facebook. Dus wat wil je als merk: sterke betrokkenheid of een groot publiek?

 

Mijn advies?

Dat is altijd afhankelijk van het doel van je merk en je campagne. Voor mijn gevoel draait Instagram Live vooral om spontane content en biedt Facebook Live op dit moment meer relevante mogelijkheden voor merken. Deze mogelijkheden zijn nu nog het aantrekkelijkst voor merken, maar Instagram Live zal zich blijven ontwikkelen. To be continued dus…

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 1267 1217 1184 1127 1117 1080 1058 1039 1017 1000 982 901 892 877 784 792 752 727 705