IGTV: wat zien we een maand na lancering?

IGTV: wat zien we een maand na lancering?

Door Margo van der Laan
Op 20 juni 2018 deelde Instagram twee berichten. 1. Instagram heeft nu een global community van 1 miljard mensen. Best heel veel. En 2. Instagram lanceert het nieuwe platform IGTV. Dat tweede is niet onopgemerkt gebleven. Veel influencers publiceerden al snel hun eerste video’s en ook grote merken maakten gebruik van het organisch bereik op IGTV.

Wat is het en hoe werkt het?
Nog even een kort in de herhaling, IGTV is het nieuwe video platform van Instagram. Het is gemaakt zoals je je smartphone gebruikt; verticaal en full screen video’s spelen de hoofdrol. Het verschil met Instagram Stories is dat je langere video’s kunt uploaden. Je zit niet vast aan 1 minuut, maar kunt wel tot 1 uur aan content uploaden.

 

Zodra je de app opent beginnen video’s zich af te spelen, zoals je gewend bent van televisie. Je hoeft niet op zoek te gaan naar je favo accounts – die neem je gewoon mee vanuit Instagram. Daarnaast krijg je suggesties op basis van je interesses en is er een ‘Populair’ sectie met trending video’s. Het werkt heel intuïtief, dus als je het nog niet hebt geprobeerd – go for it!
 
Hoe gebruiken merken het nu?
Ook wij betraden met sommige partners het nieuwe platform om te ontdekken wat het voor hen kan brengen. Laten we maar eens polsen of onze community de app überhaupt gebruikt. So far, not so much. In vergelijking tot Stories bereiken de video’s toch wel echt minder fans.
 
Er zijn grote merken die al vette formats hebben gepubliceerd waar we veel van kunnen genieten. Bijvoorbeeld Netflix deelt een video van een uur waarbij een acteur sappige burgers eet. Love it. Steeds meer merken gebruiken langere formats die een beetje weird zijn en daarom echt aanslaan. Maar ook serieuzere content krijgt een podium. Andere merken delen juist documentaire style formats en interviews op IGTV. Influencers plaatsen vooral veel vlog style formats, of Q&A’s, en zetten het vooralsnog eigenlijk een beetje op dezelfde manier in als YouTube.
 
Vooruitblik
Ik vermoed dat IGTV nog wel een vlucht gaat nemen, het is in ieder geval nog te vroeg om te bepalen of het wel of niet een mega succes wordt. Mijn advies is om het kanaal zeker te overwegen in je social media strategie, maar dan wel met unieke content die echt past bij het platform. Het moet niet de plek zijn waar je al je Stories opslaat, want dan heeft het kanaal geen toegevoegde waarde voor je volgers. Keep it real, weird of informatief en maak bewuste keuzes met een duidelijk doel. Er zijn nu nog geen advertising mogelijkheden, maar ik vermoed dat dit niet lang zal duren. En als dat moment er is, is het een sterk startpunt als je je learnings over dit nieuwe platform al hebt! Wil je samen nadenken over hoe IGTV onderdeel wordt van jouw social strategie? Neem contact met ons op!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1626 1612 1601