Hoe bepaal je een #hashtagstrategie?

Hoe bepaal je een #hashtagstrategie?

Door Margo van der Laan
Instagramposts met minimaal één hashtag krijgen gemiddeld 12,6% meer engagement dan Instagramposts zonder hashtags. Betekent dit dat je altijd de meestgebruikte hashtag (which is #love by the way) bij je posts moet zetten voor meer engagement? Kan. Ik geef liever de voorkeur aan een zogeheten hashtag-strategie.

#WHY?
Slim gebruik van hashtags heeft dus invloed op het bereik en engagement van je Instagram-post. Door populaire hashtags te gebruiken kun je een toename zien in je bereik of engagement. De kunst is om daarnaast op zoek te gaan naar niche hashtags. Door het social media gebruik van je doelgroep te monitoren ontdek je welke hashtags zij gebruiken en welke trending zijn.
 
Ontdekken hoeveel een bepaalde hashtag wordt gebruikt is heel eenvoudig. Je typt het in de zoekbalk in en je ziet de hashtags verschijnen met daaronder het aantal keer dat de hashtag is gebruikt.
 
Een voorbeeld: #makeup wordt veel gebruikt (meer dan 200.000.000 keer) dus als wij voor Bourjois een post plaatsen met het nieuwe oogschaduwpalette met nude tinten gebruiken we ook #nudepalette (16.000x gebruikt). Veel make-up liefhebbers gaan hiernaar op zoek op Instagram, want nude tinten zijn een beauty trend. Daarnaast ‘concurreer’ je met #makeup met veel meer gebruikers dan met #nudepalette en is je bereik meer relevant. Hoewel hashtags met veel volume misschien extra likes opleveren, helpen ze je niet om een betrokken en doelgerichte following the genereren. Uiteindelijk heb je veel meer aan fans die betrokken zijn, dan aan veel fans die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in je product of dienst.
 
In veel (social media) campagnes worden hashtags gebruikt. Het voordeel zit in de herkenbaarheid van een campagne en het categoriseren van content. Influencers, Instagrammers en jouw merk delen samen content rondom een campagne of event. Kennen we allemaal de 360 graden campagne #ShareACoke nog? Laat staan #MeToo… Door ownable hashtags kun je een community gevoel creëren. Mode-merken vind ik hier echt in uitblinken, zoals #nakdfashion of #girlsgoneloavies.
 
Het volgen van hashtags is een Instagram-functie die het nog belangrijker maakt om je hashtags slim in te zetten. Mensen kunnen nu aangeven welke content ze wel of niet willen zien. Dit is dus je kans om organisch in de feed te verschijnen van potentiële followers.

Tip: volg als bedrijf enkele relevante hashtags van jouw merk of branche. Zo komen deze posts automatisch voorbij in je feed en blijf je op de hoogte.

Test and learn
Een hashtag-strategie is een doorlopend proces. Bij een campagne bepaal je dit vooraf, maar voor je always-on content is continu optimaliseren van belang. Als je eenmaal in kaart hebt welke hashtags relevant zijn voor jouw merk en jouw doelgroep, begint het proces van testen, rapporteren, optimaliseren en vernieuwen. Zorg dat je de relevante hashtags ergens op slaat en hier ook op rapporteert. In de Instagram-statistieken kun je zien hoeveel mensen er via de hashtags een post hebben gezien.
 
Gebruik niet honderden hashtags in je posts. Er is geen gouden regel voor de hoeveelheid hashtags die je kunt gebruiken, maar let op dat het geen overkill wordt. Er zijn onderzoeken die verklaren dat tot 9 hashtags op Instagram goed werkt, maar dit verandert continu.
 
Hashtags helpen dus met het opsporen van trending topics bij je doelgroep, niche termen in jouw markt, User Generated Content, campagne/event content en het bereiken van nieuwe potentiële fans van jouw merk of product. Genoeg redenen dus om dit in 2019 eens strategisch aan te pakken, als je dat nog niet deed.

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1728 1751 1759 1766 1800 1809 1832 1866 1890 1939 1925 1907 1890