Global vs. local content. Wat is nou beter?

Global vs. local content. Wat is nou beter?

Door Birgit Zuurveld
“Moet ik een lokaal Instagram account of juist één global account kiezen?” Deze vraag, uiteraard in verschillende vormen, wordt mij de laatste maanden bijna iedere week gesteld door (potentiële) klanten. Een logische vraag die betrekking heeft op social doelstellingen, maar ook zeker op de manier waarop we omgaan met budgetten.

Voor merken als Alpro, Schweppes, PPHE, Philips en Action maken wij social content die global en/of Europees wordt ingezet. Bij Alpro en Schweppes in de vorm van open files waarmee de landen zelf de content kunnen lokaliseren, bij PPHE en Philips hebben we gekozen voor één Europees account met content in het Engels en voor Action lokaliseren wij zelf de content naar diverse Europese landen. Opties genoeg dus. Maar waar kun je als merk nou het beste voor kiezen?

Bouwen aan een sterk merk, meer bruikbare data en efficiëntie in je content productie

 
Er zijn, naar mijn mening, drie hoofdredenen om te kiezen voor global content. Allereerst waarborg je een consistente merkuitstraling en draag je met iedere post bij aan een nóg sterker merk. Zeker met het verdwijnen van het organisch bereik wil je als merk een zo sterk mogelijke online presence. Doordat al je engagement en volgers zich op één plek bevinden, bouw je aan een krachtig merk.
 
Ten tweede krijg je toegang tot beter bruikbare data. Je kunt je activiteiten in verschillende landen beter vergelijken en daarmee je data beter inzetten voor nog beter presterende content.
 
De vraag om, zogenaamde, rijke content neemt steeds meer toe. Veel merken hebben niet de middelen om die op lokaal niveau te maken. De keuze om dan kwalitatieve, onderscheidende content te maken op global niveau is dan snel gemaakt.

Maar, de relevantie dan?

 
Natuurlijk valt er ook wat te zeggen voor lokale content. Want hoe je het ook went of keert, je kunt uiteraard relevanter zijn met een lokale pagina. Van content die afgestemd is op de culturen van het land tot acties die niet overal geldig zijn. Bovendien nemen de verwachtingen van de consument op social media nog steeds toe. We willen allemaal graag mooie, steeds meer gepersonaliseerde content als een merk tegen ons praat op welk social kanaal dan ook.
 
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik ben een groot voorstander van global content met een sterke focus op lokalisatie. Een succesvolle strategie met degelijk marktonderzoek waarbij goed wordt gekeken welke content geschikt is om wereldwijd, dan wel Europees in te zetten en ruimte te creëren voor een lokaal aspect. Er zijn genoeg studies aan te halen om te bewijzen dat content lokaal relevant moet zijn om impact te maken. Zo laat je echter niet je productiebudget versplinteren, kun je impactvolle content creëren én je doelgroep van tijd tot tijd blijven prikkelen met lokaal relevante content. Benieuwd hoe wij dit dan doen? Check hier de laatste video die we voor Schweppes maakten en binnenkort live gaat (gelokaliseerd) in acht Europese landen!
 

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1939 1925 1907 1890 1866 1832 1809 1800 1766 1759 1751 1728 1718 1712 1701 1689 1645 1626 1612 1601 1596