Generatie Z is aan zet

Generatie Z is aan zet

Door Milou Broeders
Babyboomers, achterbankgeneratie, X en Y; hoe je ze ook noemt, de verschillende generaties hebben allemaal hun eigen levensstijl en kenmerken. En niet geheel onbelangrijk, kleine kinderen worden groot en uiteindelijk ook consumenten. Daarom duiken we nu één van de jongste leeftijdsgroepen in; Generatie Z. Want hoewel deze ‘Digital Natives’ bijna non-stop online zijn, behoren zij misschien wel tot de moeilijkste doelgroep om te bereiken.

Als 12-jarige brugsmurf kreeg ik mijn eerste mobiele telefoon voor “noodgevallen”. Een Siemens met zo’n leuke antenne en een klein schermpje waarin de sms’jes nog van links naar rechts rolden. HEY was 2 keer 4, 2 keer 3 en 3 keer 9 en we combineerden letters met cijfers om zo efficiënt mogelijk met ons beltegoed om te gaan. (We combineerden ook kleine letters met hoofdletters, maar dat was gewoon cool)

MaAr W8 Ff… 15 YeArS L8tEr

De huidige 12-jarigen zijn anders gewend. De telefoons in 2017 zijn een stuk smarter dan mijn Siemens A35 en apps als Facebook Messenger en Whatsapp hebben het geliefde MSN en de oldschool chatboxen vervangen. Een brugklasser anno nu is opgegroeid met smartphones en kan zich niets voorstellen bij een leven zonder internet.

 

Ik daarentegen herken het geluid van de inbelverbinding als geen ander en weet nog hoe het was zonder die constante stroom aan informatie. En dus behoor ik als jonge ‘Digital Immigrant’ tot de Generatie Y en bestempelen we de scholieren uit deze tijd als Generatie Z.

Generatie Z. Wie zijn dat dan?

Over de exacte periode waarin deze generatie is geboren is nog wat discussie, maar laten we zeggen: de ‘kinderen’ van Gen Z zijn nu tussen de 5 en 20 jaar oud. Om en nabij dus. In dit artikel ligt de focus vooral op de oudere jongere uit deze generatie; de inmiddels-al-consument van 14 tot 20 jaar.

 

Lose attention in 8…7…6…

Eén van de meest genoemde kenmerken van de ‘iGeneration’ is de extreem korte aandachtsspanne van circa acht seconden. En dat is niet heel gek, aangezien ze dagelijks multitasken tussen gemiddeld vijf schermen.

Ik wil het. NU!

Op die schermen zijn ze gewend alles te krijgen, waar en wanneer ze maar willen. 84% van deze Generatie Z-ers shopt namelijk online. De nieuwste films, de vetste sneakers, de chillste muziek, binnen een paar klikken hebben ze alles in handen. Dus kun jij dat als bedrijf bieden aan deze youngsters, dan heb je al een streepje voor.

Online vs. platenzaak

Zo’n 98% van de Digitieners luistert online naar muziek. Bijvoorbeeld het album van Broederliefde. Eén klik en ze horen “Ik was al binnen”. Toch een hele andere ervaring dan een nieuw album beluisteren door de koptelefoon aan de balie van de Free Record Shop.

 

<3 : – )

Generatie Z domineert Instagram, Snapchat en YouTube en gebruikt deze kanalen veruit het meest van alle andere generaties. De tieners zijn nu eenmaal visueel ingesteld en gebruiken filmpjes, selfies en emoticons als taal. Vooral videocontent doet het goed bij deze jonge groep. Gemiddeld 54 minuten per dag wordt er naar online video’s op YouTube gekeken.

Maar hoe bereik je ze?

Tja, hoe bereik je tieners die dag in dag uit in aanraking komen met een stortvloed aan informatie via verschillende schermen en kanalen? Nou, niet heel makkelijk. Maar met visuals dus onder andere. Zo kort en bondig mogelijk, want na gemiddeld 8 seconden zijn ze weer afgeleid.

Wie geloven ze?

Naar wie ze vaak wat langer luisteren zijn hun idolen: de influencers, de vloggers, de YouTubers. Vandaag de dag voor veel tieners nummer 1 informatiebron. Kies je als merk voor een samenwerking met een influencer, blijf dan wel dichtbij je merk en zorg dat de persoon goed bij je past. De slimme jongeren nemen anders niets van je aan.

Wat waarderen ze?

Daarnaast kan het als merk ook helpen om de jonge doelgroep inspraak te geven. Door co-creatie bijvoorbeeld. Werk samen met de tieners uit Generatie Z aan iets wat voor hen waardevol en inspirerend is. Ze willen allemaal ‘creators’ zijn en vertellen de verhalen uit hun leven middels allerlei online stories. Z ze aan het werk dus!

DuZZZ:

Generatie Z is Zelden offline, heeft een Zeer korte aandachtspanne en Zijn de jonge conZumenten van nu. Vergeet ook niet dat deze jonge generatie ook redelijk wat inspraak heeft in de aankopen van hun ouders.

 

Eerlijk is eerlijk. Hoewel ik mijn jeugd grotendeels wél offline heb gespendeerd, herken ik ook wat kenmerken van deze generatie in mezelf. Maar als ik de huidige tieners vraag naar een floppie, een walkman of een flippo, lijkt de generatiekloof toch weer wat groter…

 

Bron: de cijfers van het online gedrag van de Digitieners komen uit het onderzoek What’s happening online? van Ruigrok Netpanel.

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1080