Dynamic product ads: zo doen we dat

Dynamic product ads: zo doen we dat

Door Margo van der Laan
Na het online shoppen (bij mij ook wel bekend als producten toevoegen aan m’n winkelmandje en het dan weer wegklikken en vergeten) zie ik ineens nog meer producten op Facebook en Instagram die ik móet hebben. Of precies die producten waar ik nog even over na wilde denken. Herkenbaar? Dat noemen we ook wel Dynamic Product ads. Dit kan al sinds 2015 en de mogelijkheden zijn eindeloos. Hoe werkt het en hoe zetten wij dit in?

Zo werkt het
Facebook kan zelf het best uitleggen hoe je het stap voor stap instelt. Het is belangrijk dat dit juist staat, omdat Dynamic Product ads wellicht de best converterende advertenties zijn. Je Facebook pixel zal alles meten: welke producten zijn gekocht, welke producten zitten er in iemands winkelmandje, welke productcategorieën zijn bekeken, waar heeft iemand op gezocht, welke blogs zijn gelezen etc. etc. You want to know it all. Vervolgens stel je je Product Feed in, zie dit als je online magazijn. Via een stuk code stuur je snel de meest recente update naar andere pagina’s. De code omvat alle productinformatie (productnaam, prijs, omschrijving, voorraad). Zo maak je een Facebook Catalog, zie dit als je online winkel. Je koppelt en trackt de relevante Events en de rest gaat bijna automatisch. Dit klinkt misschien heel ingewikkeld, maar Facebook wijst je er stap voor stap doorheen. Of je laat het lekker aan Dorst & Lesser over 😉
 
Hey {naam}, dit vind je misschien ook leuk
Vitamine B12 gekocht? Dan zit je misschien ook wel te wachten op vegan persoonlijke verzorging. Dat is (naast de eerder genoemde ‘winkelmandjes-tactiek’) ook een manier om Dynamic Product ads in te zetten. Je leeft je eigenlijk in in je doelgroep. Waarom koopt iemand vitamine B12 en in welke behoefte zouden wij nog meer kunnen voorzien? Dit is een voorbeeld van een cross sell voor Holland & Barrett.
 

 
Je kunt het ook gebruiken om productcategorieën te stimuleren die wel een boost kunnen gebruiken. Een voorbeeld: de Holland & Barrett natuurlijke bakproducten lopen als een trein, maar de verschillende oliën blijven een beetje achter. Ervan uitgaande dat de ‘bak-doelgroep’ ook wel olie gebruikt, laten we hen ook de oliën zien. Je begrijpt: de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is dan ook belangrijk dat je wel kritisch blijft naar wat het meest waarschijnlijk zal converteren.
 
Analyseren van klantgedrag
Begin altijd bij je bestaande klanten. Bestaande klanten kosten 5 tot 25 keer minder om te converteren dan nieuwe klanten. Daarnaast is het echt een kwestie van test and learn. Kijk hoe je klanten zich gedragen op je website en krijg zo inzicht in welke cross- of upselling technieken voor jouw klanten kunnen werken. Wat koopt jouw klant nog meer, welke blogs leest hij of zij? Door deze data te gebruiken toon je relevante advertenties waar een klant wél op zit te wachten.
 
Het laatste zetje
Niet iedereen ‘vergeet’ dat volle winkelmandje. Sommige klanten twijfelen nog over bepaalde producten. Dynamic Products ads zorgen er ook voor dat je nog net even dat laatste zetje kunt geven. Denk hierbij aan een herinnering, kortingen of gratis retourneren.
 
Moeten alle marketeers dan massaal Dynamic Product ads installeren? Het is belangrijk dat je ook een groot aanbod hebt en dat je suggesties echt (en hier komt het woordje weer) relevant zijn. Bedenk ook goed welke campagnes het meest zullen opleveren. Zelf baseer ik dit op vier elementen, ook wel bekend als de BRAS Score: Blink – gut feeling, Relevantie, Availability (van tijd en kosten) en Schaalbaarheid. Dit helpt je als je na het lezen van dit blog al 10 ideeën hebt voor dynamic product campagnes en je niet weet met welke te beginnen. Ook wij denken hier graag over met je mee!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1728 1751 1759 1766 1800 1809 1832 1866 1890 1907 1925 1939 1947 1966 2215 2202 2189 2165 2127 2120 2112 2102 2086 2065 2070 2050 2033 2019 2005 1972 1966