Digitale revolutie in de retail: what about social media?

Digitale revolutie in de retail: what about social media?

Door Salony Saxena
Je hoort het wel vaker in grote (en kleine) bedrijven: “we moeten digitaliseren”. Hele presentaties, meetings, conferenties, onderzoeken en zelfs boeken zijn in de voorbije jaren gewijd aan digitalisering. Eén sector waar het buzz word keer op keer terugkeert: de retailsector. Maar wat houdt de digitalisering van deze sector in en wat is de rol van social media hierin?

“Alles en graag ook meteen”

Met de komst van grote internationale spelers zoals Amazon en de groei van slimme, lokale spelers die inzetten op online retail, is digitalisering voor de Nederlandse en Belgische retailer onvermijdelijk – en onontbeerlijk. Hoewel de fysieke winkel nog steeds het leeuwendeel van de omzet binnenbrengt, valt het niet te ontkennen dat de huidige consument steeds meer veeleisend is:
 
“Waar kan ik dit product kopen, is het nog op voorraad, kan ik het laten leveren (en liefst deze avond al), hoe gebruik ik dit product, wat vinden anderen van dit product, hoe zou het product eruit zien in mijn woning, wat als ik niet tevreden ben van mijn aankoop…”
 
De lijst van vragen lijkt soms eindeloos, maar de kritische consument met smartphone en een beetje kennis van het digitale landschap weet dan ook wat er allemaal mogelijk is vandaag de dag. Eenvoudigweg de PDF-versie van die vertrouwde print catalogus online gooien, samen met een outdated FAQ-sectie, is al lang geen optie meer voor de moderne retailer. En dus is de sector steeds op zoek naar nieuwe technologieën en innovaties om offline en online bij elkaar te brengen.
 

Een heel eind verder met een iPad, enkele muiskliks en een dosis VR

Wij, als ware social media nerds, kunnen eindeloos uitweiden over de digitale innovaties binnen de retailsector. Echter, een blog is een blog en geen boek, dus houden we het kort: digitalisering in de retailsector draait om klantbeleving.
 
Lees de bovenstaande vragen nog eens en denk dan vervolgens aan digitale innovaties die deze vragen helpen beantwoorden: het inmiddels vertrouwde e-commerce model, de integratie van de online inventaris met het offline warenhuis, het afrekenen via de iPad in de fysieke winkel, de aanwezigheid van interactieve virtual reality schermen die je tonen hoe deze stoel in jouw huis staat of hoe die jurk jouw lichaamstype zou passen, het pushen van delen van recepten via een eenvoudige QR code of hashtag…
 

Het kan ook eenvoudig

Digitalisering in de retail branche is in opmars en een slimme social media strategie is hierbij onontbeerlijk. Al het bovengenoemde gedijt namelijk het beste in een zogenaamde ‘multi channel’ aanpak. En tussen al deze kanalen is social media een heerlijk eenvoudig startpunt. Waar je als bedrijf veel energie en tijd steekt in het ontwikkelen van nieuwe digitale innovaties, kan je door middel van een slimme social media strategie in korte tijd en op efficiënte wijze hiervoor veel awareness creëren.
 
Denk maar aan de moderne supermarkt. Het introduceren van themaweken die inspelen op trends of interesses van de klant? Het eenvoudigste startpunt hierbij is een gerichte social media campagne. Interactieve virtual reality applicaties van producten die een persoonlijke context creëren? Hier heb je zelfs geen dure technologie voor nodig: via Facebook 3D/VR kan het al! Prijzen en promoties optimaliseren naar de vraag van de consument? Dat kan via leuke social media stunts en slim gebruik van advertising data. Mensen aansporen om recepten en ervaringen te delen? Je kan het antwoord wel raden…
 
The list goes on and on. Wij bij Dorst & Lesser denken dan ook graag over de mogelijkheden van social media in de digitale (retail) revolutie. Ben je benieuwd hoe social media de digitalisering van jouw merk of bedrijf kan ondersteunen? Neem dan contact met ons op!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1728 1751 1759 1766 1800 1866 1832 1809 1800