De kracht van online monitoring

De kracht van online monitoring

Door Lisa Bousie
Iedere dag worden er wereldwijd miljoenen berichten online geplaatst. Niet alleen op de bekende social media kanalen maar ook op websites, forums, persberichten en ga zo maar door. Misschien probeer je alles over jouw bedrijf of merk bij te houden door je social kanalen te controleren op nieuwe meldingen. Maar heb je echt het idee dat je een volledig zicht hebt op wat mensen allemaal over je zeggen? Social media monitoring biedt de oplossing!

Het doel van online monitoring is om een beeld te krijgen van hoe er over je gepraat wordt en om daar grip op te krijgen. De gesprekken en berichten die over jouw bedrijf of merk geplaatst worden zijn mede bepalend voor hoe jouw (toekomstige) klanten je zien. Nu hoor ik je denken: ‘Kost dat niet ontzettend veel tijd?’ Het is natuurlijk onmogelijk om iedere dag het internet af te struinen, op zoek naar berichten over jou. Daarom helpt social media monitoring software, zoals Falcon, ons een handje! Met deze software kun je naast slimme monitoring ook tijd besparen door analyseren, reageren en publiceren. Allemaal op één platform.
 
Maar wat zijn de toepassingen dan? Op welke manieren zetten wij social media monitoring in? Ik zet de belangrijkste doeleinden voor je op een rij.
 
Leer je doelgroep (beter) kennen en ga in gesprek
Misschien een open deur, maar door online monitoring leren we de doelgroep (nog) beter kennen. We brengen in kaart wie onze fans zijn, op welk platform zij actief zijn en misschien wel het allerbelangrijkste, waar ze over praten. Specifieke content publiceren en monitoren (hoe wordt het ontvangen?) levert inzichten op. Inzichten waardoor we de doelgroep beter leren kennen en bepaalde trends herkennen. Luisteren naar je doelgroep wil namelijk ook zeggen dat je ervaringen en reviews tegenkomt. En ook die geven relevante inzichten. Aan de hand van wat klanten zeggen kun je jouw product aanscherpen, bepaalde content juist wel of niet plaatsen, veelvoorkomende vragen beter uitleggen en ga zo maar door. Monitoring op zich betekent natuurlijk ‘alleen’ in kaart brengen wat er wordt gepubliceerd. Maar juist door er echt iets mee te doen kun je impact maken. Denk hierbij aan inhaken op relevante trending topics van je doelgroep of de juiste hashtags spotten en gebruiken. Ook kun je het gebruiken als creatieve input, je praat tenslotte vaak met je meest betrokken fans.
 
Reputatiemanagement
Wat wordt er gezegd? Door wie wordt er over je gesproken en hoeveel invloed hebben deze personen? En met welk sentiment wordt er over gepraat? Een aantal vragen die centraal staan bij reputatiemanagement. Dankzij monitoring zijn we in staat tijdig een stijging of daling in sentiment te signaleren. Dat geeft de mogelijkheid om in te spelen op kansen die de merkreputatie helpen te versterken, maar kan ook een crisis voorkomen.
 
Een goed voorbeeld is de introductie van het nieuwe bier van Lidl en daarmee gepaard de lancering van de TV commercial. Op Twitter ontstond veel ophef over de TV commercial. Door goed monitoren en strategisch inspringen met een social campagne gaf Lidl aan deze negatieve reacties een positieve draai.
 

 
Tip! Probeer niet te veel te willen monitoren. Begin klein en richt je pijlen op het doel dat voor jouw bedrijf of merk relevant is.

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1728 1751 1759 1766 1800 1809 1832 1866 1939 1925 1907 1890 1866