Dansen op het Instagram algoritme

Dansen op het Instagram algoritme

Door Margo van der Laan
De tijd van een chronologische feed is echt voorbij. Al een tijd geleden begon Instagram met het continu veranderen van het algoritme. Nu zie je niet meer de foto van die puppy van je oud studiegenoot die 14 sec. geleden is gepost, maar die influencer die je altijd een like geeft en die eergisteren bekend heeft gemaakt dat ze zwanger is (want wow, wordt dit het jaar van de influencer babyboom?).

De één zegt dat hoe meer Stories je post, hoe beter dit is voor je bereik. De ander zegt dat zelfs het vaker openen van de Instagram app het algoritme beïnvloedt. Er gaan geruchten over dit mysterie en influencers roepen massaal op om berichtmeldingen in te schakelen. Natuurlijk zal Instagram a.k.a. our friend Mark Zuckerberg nooit vertellen hoe het algoritme precies in elkaar steekt, maar met een kantoor vol social media verslaafden krijgen we er steeds meer grip op.

 
Hoe zorg je nou dat je niet dat kleine beetje organische bereik verliest?
1. Cliché, maar waar: Instagram gaat over passie, dus blijf je doelgroep inspireren met mooie en relevante content.
2. Maak gebruik van de statistieken. Na het instellen van een bedrijfsprofiel, krijg je steeds meer toegang tot de insights. Hoe handig is het dat je nu kunt zien hoe mensen bij je post terecht zijn gekomen? We love data!
3. Kies je #hashtags zorgvuldig. Veel hashtags (en al helemaal hashtags in comments) worden niet gewaardeerd en vervolgens ‘geshadow-banned’. Blijf ook hierin vernieuwen en optimaliseren.
4. Gedraag je als een ‘echt mens’. Reageer op reacties van je fans (het liefst zo snel mogelijk), want dit is beter voor je bereik. Let wel op: Reacties is ‘Love it!’ of enkel een paar emoji’s worden niet gezien als engagement.
5. Dubbelcheck je content voor het posten; later bewerken wordt namelijk niet gewaardeerd!
6. Last but certainly not least: Stories. Instagram is blij met deze feature en waardeert het dan ook enorm als je deze gebruikt. Niet zo gek, want sinds de introductie van Stories is de gemiddelde gebruikstijd met 28 minuten per dag toegenomen.

 
Ondanks dat deze tips zeker kunnen helpen, blijft de eerste 10% die jouw content ziet bepalend voor de rest van je bereik. We kunnen er niet omheen; we zullen moeten adverteren voor groter bereik op Instagram. In 2018 is een goede advertising strategie voor Instagram dan ook onmisbaar. All aboard the Instagram train!

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1626 1612 1601 1596 1559 1530 1479 1470 1417 1410 1342