Content voor ieder moment

Content voor ieder moment

Door Birgit Zuurveld
Wat is jouw ochtendritueel? Ben jij een snoozer? Word je wakker met drang naar koffie en het laatste nieuws? Of ren je net als ik het liefst voor dag en dauw nog even een rondje hard in de buitenlucht voordat je de hele dag op kantoor gaat zitten?

Afgelopen jaar kwam Alpro bij ons met de vraag of we ze wilden helpen om mensen vaker aan hun producten te laten denken bij het ontbijt. Wij ontwikkelden de campagne ‘How it starts depends on you’ waarbij we voor zeven verschillende ochtendrituelen relevante content maakten om zo de doelgroep aan te spreken met content die ook echt bij ze past. Want eerlijk, als ik content zie waarbij het klaarmaken van het ontbijt voor je kinderen onderwerp van gesprek is, voel ik me niet aangesproken.
 
Relevante content, dat is wat we allemaal willen. Content die iets teweeg brengt bij mensen. Als je een moment kunt pakken dat herkenbaar is voor mensen, dan is die kans een stuk groter. Gelukkig weten we door alle mogelijkheden om data te verzamelen tegenwoordig erg veel over mensen. En kan ik bij de content voor Alpro eenvoudig getarget worden door een interesse in hardlopen mee te nemen.
 
Momenten kun je opdelen. Zo zijn er de zogenaamde ‘everyday moments’, waarvan bovenstaande een voorbeeld is. Maar er zijn ook ‘once in a year moments’ zoals verjaardagen, maar ook seizoenen en vakanties. En de ‘once in a while moments’ zoals het afsluiten van een hypotheek, een bruiloft of bijzondere gebeurtenissen als een maansverduistering.
 
Belangrijk is dat je de momenten die voor jouw doelgroep relevant zijn definieert op basis van data, zodat je impact kunt maken met je content. Met zogenaamde moment-based insights kun je creatieve concepten aanscherpen en je advertising optimaliseren. Waar ‘everyday moments’ geschikter zijn voor een grote doelgroep, realiseer je met het raken van personen die op dat moment een ‘once in a while’ moment beleven een gevoelige en daarmee hyper-relevante snaar.
 
Hierbij is het belangrijk dat je als merk jouw doelgroep leert kennen. En dat gaat verder dan weten waar ze wonen, wat hun inkomensniveau is en hoe oud ze zijn. Creëer content die mensen raakt, doordat ze zich echt aangesproken voelen en kunnen herkennen in de situaties. Wat doen ze voor, tijdens en na een bepaald moment? Wat inspireert ze om te stoppen, kijken, voelen en delen? Vaak kom je er dan niet meer vanaf met één versie van een video. Maar door effectief te produceren hoeft dit ook niet direct gigantische invloed te hebben op je productie-budgetten. En bovendien kun je jouw mediabudget veel gerichter uitgeven, wat tot betere resultaten leidt.

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1728 1751 1939 1925 1907 1890 1866 1832 1809 1800 1766 1759 1751