Alles wat je moet weten voor een soepele social kerstperiode

Alles wat je moet weten voor een soepele social kerstperiode

Door Martijn Lasonder
De pepernoten lagen begin september alweer in de winkels, de Zwarte Pietendiscussie is al weer op volle toeren en dat betekent natuurlijk ook.. Kerstmis komt eraan! En daarmee natuurlijk ook allerlei leuke kansen voor branded content op social media. Ben je als social media manager op zoek naar praktische tips? Of misschien een marketing manager die op zoek is naar inspiratie? Wij helpen je op weg! Sharing is en blijft tenslotte caring.

Let op: meer jagers op de loer!
Misschien wel de belangrijkste tip. Gedurende de feestdagen zijn er meerdere partijen op zoek naar wat extra aandacht en strijdt iedere webshop én winkel in de winkelstraat om één van de plekjes op jouw cadeaulijst. Hierdoor kost het op de online veilingen van social media kanalen meer geld voor hetzelfde bereik. De CPM ligt dus hoger dan normaal. Houd hier dus rekening mee in het budget.
 
Daardoor is het ook extra van belang dat jouw content eruit springt tussen alle andere merken die om jouw aandacht vragen. Zorg dat je opvalt!
 
Begin vroeg en stop laat
Officieel lopen de feestdagen in Noord-Amerika en Europa vanaf ‘Black Friday’ tot en met Kerstmis. Maar uit onderzoek blijkt dat in de realiteit consumenten ver van te voren én tot in de eerste weken van het nieuwe jaar bezig zijn met het inkopen van cadeaus. Een tip dus, spreidt jouw content uit. Eind oktober kan je al beginnen met het plaatsen van cadeautips voor je (potentiële) klanten. Zo kan jij je in december goed focussen op Kerstmis-content.
 
Wees voorbereid en plan alles in
Het loont om voor december alle content en sponsoring al paraat te hebben en in te plannen. Zo kan jij je rond de feestdagen focussen op de engagement die al je posts realiseren. Als er vragen worden gesteld over de looptijd van acties, winkeltijden, kortingscodes en het ruilen van cadeaus dan zit jij al paraat! Zonde als je hierdoor potentiële klanten misloopt.
 
Focus je op je doelgroep
Dit klinkt natuurlijk als dé open deur van 2017. Maar vergeet niet om verschillende doelgroepen te maken voor verschillende vormen van content. Er zit een groot verschil in een doelgroep die nog niet eerder met jouw merk in aanraking is geweest en een doelgroep die al bekend is met jouw merk en misschien dus al overweegt om jou mee te nemen in de kerstboodschappen.
 
Geef je dingen weg óf geef je een echt cadeau weg?
Tijdens de feestdagen is het natuurlijk slim om die extra engagement op te zoeken door middel van een contest of een giveaway. Bedenk dan wel goed, is dit een giveaway die mensen écht willen winnen en voor welke doelgroep is deze giveaway relevant? Het is zonde als je post niet zijn potentie haalt door dat deze relevantie mist.
 
Zo dat was ‘m! De basis voor een goede start van de feestdagen, gelukkig duurt het nog eventjes en heb je de tijd om de kerstplannen te finaliseren.

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1530 1559 1596 1601 1612 1626 1645 1689 1701 1712 1718 1728 1751 1759 1866 1832 1809 1800 1766 1759