AHA! Het Instagram algoritme ontrafeld

AHA! Het Instagram algoritme ontrafeld

Door Margo van der Laan
Niet echt verwacht, wel heel fijn dat Instagram de theorie achter het nieuwste algoritme bekend heeft gemaakt. We speculeerden er vaak over op kantoor met het team of met onze influencers. Natuurlijk kunnen we bijna alle resultaten herleiden, maar hier en daar zat er altijd een viral foto of een bedroevende post tussen. Organisch bereik, where’d you go?

Al eerder schreef ik over het algoritme, het leek steeds te veranderen en dat was ook zo. De enige manier om het algoritme te ontrafelen was zelf heel actief zijn op het platform (I got this). Dachten we. Nu heeft Instagram een handjevol journalisten uitgenodigd en the word is out! Zo werkt het Instagram algoritme.
 

In het kort: het Instagram algoritme voorspelt op basis van jouw eerder vertoonde gedrag welke foto’s of video’s het meest relevant zijn voor jou. Dit doet Instagram vooral op basis van drie elementen: interesse, timing en relatie.
 

Double tap, double tap, double tap
Factor 1 is dus interesse. Er wordt voorspeld hoe leuk jij een bepaalde post gaat vinden. Dit is gebaseerd op jouw eerder gegeven likes op dit type content of hoe lang je naar een bepaalde video hebt gekeken. Hoe hoger de kans dat jij deze post leuk vindt, des te hoger de post in jouw feed te zien is. Een goed voorbeeld om dit voor jezelf te ontdekken is de ‘Ontdekken’ pagina. Bij mij is deze gevuld met meisjes in bikini…. Ja, omdat ik via Instagram inspiratie op wilde doen voor mijn volgende bikini natuurlijk (Hiiii vakantiegeld).
 

Timing is everything
Een tijdje terug pleitten we allemaal voor de terugkomst van een chronologische feed. Instagram heeft besloten dit niet terug te brengen, maar dit wel te verwerken in het algoritme. Hoe dan? Hoe korter geleden de post is geplaatst, des te hoger de post te zien is in jouw feed.
 

Gotta like ya BFF’s new post
Een boos vriendinnetje: “Je hebt mijn post helemaal niet geliked!”. Ik: “HUH? Deze heb ik gemist!”. Drama. Dat begrijp je wel. Gelukkig zou dat verleden tijd moeten zijn, want Instagram houdt rekening met de relatie die je hebt met een ander Instagram-account. Dit is gebaseerd op eerdere engagement op de content van die persoon.
 

De top drie factoren zijn dus interesse, timing en relatie. Maar dat is niet alles.

 

Tap to open the Instagram-app
Ook frequentie is een belangrijke factor. Als je Instagram vaak opent, zul je een meer chronologische feed zien. Open je Instagram minder vaak, dan zal Instagram meer posts laten zien die jij hoogstwaarschijnlijk leuk vindt – they want you on the platform.
 

Follow 4 follow 4 follow
Hoeveel mensen je volgt heeft ook invloed op je feed. Instagram heeft simpelweg meer opties om uit te kiezen als je meer mensen volgt. Je zult dan wel meer kans hebben om een post te missen. Wil je niet ontvolgen maar ben je iemands nieuwe kitten/vriendje/babyfoto’s wel zat? Je kunt Instagram-accounts nu ook muten.
 

The more you give, the more you get
De laatste factor is gebruik. Hoe meer je Instagram gebruikt, hoe meer content je zult zien. Logisch, want Instagram heeft meer kans om je content te serveren. Gebruik je de app maar een paar minuten per dag? Dan zul je alleen de hoogtepunten te zien krijgen.
 

Dus, we dansen vrolijk verder op het Instagram algoritme. En ik ben heel benieuwd: hoe ga jij er als merk/persoon mee om?

Lees ook

151 451 296 643 292 616 556 705 727 752 792 784 877 892 901 982 1000 1017 1039 1058 1080 1117 1127 1184 1217 1267 1292 1342 1410 1417 1470 1479 1470